Zwerfvuilraper's relaas (Litter pasterer tells)

Gisteren ging ik weer eens rond in mijn district. Rommel ten over, als altijd bijna. Ook een kartonnen kaartje van de S., kennelijk uit het raam van de bus gesmeten, die asociale lui. Nou ben ik er eentje die daar al jaren wat beter op let, op al dat afval wat a- of zwaksocialen zonder enige scrupule wegkieperen op de plek waar hun dat toevallig uitkomt. Zie ik daar toevallig ook nog een met afval besmeurde grauwwitte jasknoop op mijn traject liggen. Misschien toch nog onbedoeld losgeraakt. En -ik lijk wel een detective, al ben ik dat niet- ook nog eens een tamelijk lang stuk vlastouw dat vermoedelijk om iets heen had gezeten, pakweg een alternatief hoofdeksel van eendere natuurstof. (Het was hartje zomer, rond siesta-tijd, dus het was misschien, eender onbedoeld afkomstig van een strohoed, rond de plek waar ik bij de bus S. rondscharrelde.

Ter hoogte van halte St Lazare -ik doe die route al jaren- stond ik oog in oog met een uitstappende passagier, zo te zien de drager van de wat buitenissige strohoed waar ik dat kennelijk losgeraakte milieu-vervuilend stukje textiel van had opgeraapt. En die vermoedelijk vreemde snuiter waar Parijs er tien van in een dozijn heeft, bleek inderdaad ook nog eens een knoop -net die welke ik gevonden had- te missen. En laat me die kerel -hij leek me een Ier op vacantie in de Lichtstad- daar net staan te bekvechten met een eender buitenlands ogende compagnon die hem erover aan schijnt aan te spreken. Zo zijn die buitenlanders toch wel weer onder elkaar, niet? Over toeval gesproken...!

Geen opmerkingen: