Rohrschachtest

P(sycholoog): We gaan nu de Rohrschachtest afnemen, mevrouw. Gaat U er eens rustig voor zitten. De eerste plaat. Hierzo. Vertel eens wat U daar zo al in ziet.

C(lient) Cho, jakkes, het lijkt gewoon een soort dubbelgevouwen inktvlek! Maar, als ik langer kijk, omdat U dat wil: ik zie daar links op de kaart een soort bus zoals je die in Parijs hebt waar ik wel vaker kwam: jazeker! Sprekend de S. vanaf... eh dat weet ik niet meer, maar in ieder geval naar St Lazare of zo, waar ik altijd m'n boodschappen deed. Och god, die gloedvolle gele vlek om die bus hier: dat moet wel in hartje zomer geweest zijn. Al die wriemeltjes op de plaat: snikheet en druk, druk daar, oh, dat ik me dat nog herinner!

P. En verder? (P. schrijft als een razende in telegramstijl op wat de vrouw allemaal laat ontboezemen)

C. Nou ja, ik zie daar weer ineens allemaal figuurtjes, spikkeltjes van niks, wat verderop aan die kant van de plaat. Hierzo (C. wijst met pink naar enkele roodachtige inktspatjes). Het doet me terugdenken aan hoe vol het was in die bus op weg naar St Lazare!

P. Ga door!

C. Nou, jeetje, als ik op de plaat van U wat meer rechts kijk: die mansfiguur heeft een hele gekke platte pannekoekse hoed met gelig lintje van eh.. het lijkt wel stro of vlas erom heen...

P. goed zo, gaat U door met uw observaties, die zijn heel scherp...

C. Niet te geloven: iets rechts op uw plaat, dus in die inktvlek, zie ik dat iemand links naast de pannekoekhoeddrager als ik dat zo mag zeggen, een trap krijgt van iemand naast hem, althans zo ziet dat op die plaat daar uit (C. wijst opnieuw met ditmaal haar linker wijsvinger naar de bewuste bezienswaardigheid in de inktvlek). De uitdrukking op zijn gezicht lijkt agressief en tegelijk jankerig. En...

P. En ....?

C. Die figuur lijkt op het rechter deel van de plaat die U me voorhoudt ergens anders in de busachtige linkerhelft van deze test plaat op een andere plaats te zijn gaan zitten, tenminste als ik dat uiterst linker kleurig vlekje op uw kaart nauwkeurig bekijk.

P. Hm! Ga maar verder... (P. schrijft zich intussen het leplazerus om C.'s ietwat chaotische interpretaties van e.e.a. vast te leggen voor de latere duidingen ervan).

C. Niet te geloven! Wat ik hier zie lijkt op wat ik in die S. zelf ooit meemaakte tijdens het uitstappen bij St Lazare. Ja, ik heb deze menselijk ogende inktvlek destijds in levende lijve gezien bij de halte, samen met een soortgenoot, even mal uitgedost, en die wees hem op een loze holte in zijn overjas zoals ik dat hier ook kan zien als U wil (C. wijst op een miniscule holte in het ge-antropomorfiseerde stuk inktvlek in kwestie) met het verzoek daar snel een knoop aan te laten naaien.

P. (aan zijn pijp trekkend) Mooi zo, we gaan nu naar de volgende plaat kijken.

Geen opmerkingen: