Oudewijvenbabbels (Old wife's tales)

Oudewijvenbabbels

A(ns) heb jij wel eens de bus van Monceau genomen om groentes te kopen op de markt bij St Lazare? Want jij houdt toch zo van groentesoep van groentes van die markt, niet?

B(ets) Ja, maar laatst niet voor de groentes. Ik heb daar vlak in de buurt nog een aangetrouwde nicht wonen, zodoende...

A. Oh, dat had je me al eens verteld, ja. Carla, geloof ik, niet? Vind jij die bus wel veilig?

B. Hoezo?

A. nou, dat zit zo. Ik nam die bus vorige week om gebakjes te kopen bij Patisserie St Lazare. Want m'n schoonzus Detje zou helemaal uit Amiens naar mij toe komen voor een paar daagjes logeren. Zomaar, om vragen rond een borduurwerkje en wat bij-babbelen.

B. leuk voor je, enig, ga verder...

A. Onder ons gezegd en gezwegen: ik neem nooit meer die S op dat traject!

B. (schikt een zelf gehaakt linker handschoentje recht): hoezo dat, Ans?

A. Ik voelde me daar misselijk door het zien van een gestoorde jongere voor me in de bus: een gek met een volstrekt onfatsoenlijke hoed, plat, twee (!) hoofdlengtes breed, ruw juten touw als koordje eromheen, en die gek werd op z'n voeten getrapt, en begon toen te krijsen dat de hele bus stil werd, en toen liep 'ie weg naar plek die vrij was en waarvan 'ie dacht dat niemand 'm zag, maar IK wel!

B. gunst meid, ik help wel een steekje mee. En toen dan?

A. Nou, hier hè, hier moesten we nu uitstappen. Dus ik toen daar tegelijkertijd ook. En weet je wat 'r toen gebeurde, toen ik toen uitstapte: die huilebalkvent passeerde me bij het uitstappen en viel, je gelooft het niet, in de armen van een soortgelijke sloeber. En die greep hem vast -vreselijk- om, zoals ik toen net nog kon zien, een versleten plek op z'n winterjas aan te wijzen, en het zag er volgens mij zo uit dat die gast hem wilde duidelijk maken dat op die opening een naaister een knoop of zo zou moeten herstellen...

Geen opmerkingen: