In de Intertoys

Dag juffrouw, ik zoek voor mijn zoontje (die net verveeld kauwgumbubbel kapot blaast, niet al te snugger kijkend) de opwindbare snelbus die in het advertentieblaadje van deze week staat. Waar vind ik die?

Verkoopster: derde rij links achteraan, afdeling speelgoed, mevrouw.

Moeder met Elvis aan de hand sjokt daarheen en de kleine dreint alsmaar "ik wil die bus, mam, waar staat die dan?!

Moeder: mond houden, Dennis, we zijn er zo. De juf heeft het zelf gezegd.

Daar is de speelgoedafdeling, allemaal plastic en schreeuwlelijk natuurlijk: het is anno 2010. Alles ook steriel verpakt in hopeloos ingewikkeld plastic verpakkingsgoed, made in China of daaromtrent.

Elvis, in pienter moment: daar, mam!! Mam kijkt, en warempel: een plastic bus met imitatiepassagiertjes erin, natuurlijk ook van plastic, met ietwat chinesoide koppetjes, zo te zien. Moeder slaat toe, het kost maar € 9.99, dus nog geen tientje, dat ze denkt!

"Mag ik even uitproberen", vraagt moeder aan een verkoopster. Ja, mevrouw, natuurlijk! Hulpverkoopster helpt aan de uitpakking mee. Daar staat de Hongkong bus of wat het is, op de grond. Moeder drukt op een felrood knopje en duwt tegen de bus . Door een mechaniek, typisch Hong-Kongs, beginnen die poppetjes in het busje onder het rijden (dank zij activatie van een batterijtje) te schudden. Elvis ligt op de grond en lacht zich een scheur. Moeder vindt het ook leuk. In haar gebleekte jeansbroek van de Zeeman.

Opeens schreeuwt de kleine, eveneens natuurlijk in gebleekt Action spijkerbroekje, mam: daar is een poppetje met un spookhoedje in die bus dat omvalt tegen een ander poppetje, en die krijgen ruzie! Zjummmmh! Leuk he!. En nou gaat dat ene poppetje uitsstappen, en de ander kruipt jankend weg, gek he?: die ene zag, zoeoommmm, dat de andere een knoop van z'n jas af had. Moeder: Dennis, niet zeiken Ik ga afrekenen, want jij wil die speelgoed bus toch?!

De moeder rekent af zonder een cent terug te krijgen voor het tientje dat ze gaf. De verkoopster stopt het stuk speelgoed in een ruime plasticzak met schreeuw-oranje belettering daarop. Elvis, aan de hand van zijn moeder, Chantal heette ze, geloof ik, kuieren de winkel uit richting haar SUV.

Geen opmerkingen: