Hospitaal

D(okter) Mijn god, jongeman, wat voert je tot mij?
P(atient) Ik werd vanmiddag verwond in de S door iemand die in de drukte op die lijn bij het uitstappen met zijn volle gewicht op m'n linker voet ging staan. Sindsdien kan ik alleen maar strompelen, en zo kwam ik hier bij de spoedeisende hulp terecht.
D. Misschien stak U uw nek wel iets te ver uit naar die agressieve mede-passagier... Dan krijg je dat soort dingen licht in overvolle openbare ruimtes zoals, in uw geval, de bus van, even kijken in uw protocol, de bus van Contrescarpe naar Champerret, p.m. 12.45, lees ik. Klopt dat?
P. Jawel. Auw, dokter, even draaien. Doet zoveel veel pijn!
D. Ik lees ook dat U opvallend groot plat hoofddeksel met lint erom droeg in die bus. Mag ik aannemen dat dit hier in tijdelijke bewaring werd achtergelaten?
P. knikt ja met van pijn verwrongen gezicht.
D. En U strompelde na het incident getraumatiseerd en wel naar intussen vrijgekomen plek in de bus, is dat juist?
P. Ja, dokter, want anders...
D. En U wist ondanks alle ellende en pijn nog op eigen kracht uit te stappen bij halte St Lazare, lees ik hier?
P. Ja dokter, ik had het geluk dat me rond dat uur een vriend opwachtte omdat we samen naar een knopenwinkeltje daar in de buurt zouden lopen vanwege een los- en zoekgeraakte knoop aan mijn overjas (P. wijst de plek aan, want die jas heeft hij nog aan).
D. Ik zie het, we zijn al een heel stuk verder in de diagnose en de behandeling van wat U overkwam. We gaan er werk van maken. Blijf rustig liggen op het bed totdat ik straks terugkom.
P. ja, dokter

Geen opmerkingen: